Aj v podnikaní platí: šaty robia človeka
Nechceme vás týmto článkom nabádať, aby ste povýšili šaty nad vzdelanie, správanie a vystupovanie pri hľadaní práce a v práci. Chceme vám len poradiť, ako sa obliekať, aby ste svoju osobnosť aj vizuálne vyzdvihli. Samozrejme, že každý zamestnávateľ sa v prvom rade pozerá na to, čo jeho zamestnanec vie, ale sú pracovné pozície, kde je súčasťou odborných znalostí aj príjemný vzhľad. Psychologické výskumy dokazujú, že ak veľa viete a ste osobnosť, ktorá aj príjemne vyzerá a vystupuje, máte namiesto desiatich dverí otvorených sto.
S tým, že toto pravidlo mnohí ľudia podceňujú, sa stretávajú najskôr personalisti vo firmách a pracovníci v personálnych agentúrach. Neraz sa stane, že príde na pohovor pán v džogingovej súprave alebo na manažérsku pozíciu sa prihlási muž síce v bezchybnom obleku, ale na nohách má „rogery“ do snehu. A personalistovi už toto o ňom niečo povie. Byť vhodne oblečený patrí k firemnej kultúre. Ale vôbec tým nemyslíme vyzývavosť v líčení či obliekaní. Inak sa dnes obliekajú bankoví úradníci, inak obchodníci alebo sekretárky. Najdôležitejšie obliekanie je na pracovných pozíciách, kde prichádza zamestnanec do styku so zákazníkmi. Prvá rada, ktorú by vám dal každý odborník, je obliekať sa v každom zamestnaní striedmo. Po ďalšie sme zašli za konzultantom APPEL COUNSELLING Rastislavom Klempom. Veľmi špecifické je bankovníctvo a obchodnícke pozície, hovorí. Podobný štýl obliekania je aj v službách. Inak sa však obliekajú vrcholoví manažéri.
BANKOVNÍCTVO
Vyžaduje konzervatívne tmavé obleky. Muži modré, čierne, do nich tmavšie košele. Táto požiadavka vychádza z tradície anglického bankovníctva. Od začiatku prešiel bankový systém malými zmenami a malé zmeny sú aj v odievaní. Je konzervatívny.. V žiadnom prípade k nemu nepatria biele ponožky. Tie si môže muž obliecť na tenisové kurty či na iné športoviská. Obuv je pri tomto štýle veľmi dôležitá, druhá strana si ju najviac všíma. Ponožky by mali ladiť s obuvou – sivé ponožky, sivá topánka a pod. Ženy v bankách sa obliekajú podobne – kostýmy, konzervatívne farby, biele blúzky, klasické lodičky. Ženy by sem nemali nosiť v žiadnom prípade vyzývavé oblečenie, sieťové pančuchy, kožené sukne, krikľavé farby. Takéto oblečenie by som ešte pripustil, podotýka Rastislav Klempa, v kreatívnych štúdiách.
SLUŽBY
Obliekanie v tejto oblasti pripúšťa pre ženy kostým a blúzku. Kostým aj nohavicový. Môžu nosiť napríklad aj nohavice a zladenú blúzku v jednej farbe. Muži znovu oblek.
MANAŽÉRI
Aj manažéri by mali nosiť do práce konzervatívnejšie, tmavšie oblečenie. Tu platí pravidlo, že manažéri sa obliekajú podľa výšky platu. Znamená to, že vrcholoví s platom 200- až 300-tisíc už nosia obleky zvučných značiek.
NIŽŠIE VÝKONNEJŠIE POZÍCIE
Napríklad sekretárky a recepčné ako prvé komunikujú s ľuďmi, preto je u nich dôležitý dojem, aký urobia na zákazníka. Podľa nich klient či návštevník hodnotí firmu. Zasa sa na týchto pozíciách vyžaduje sukňa a blúzka, nie rifle.
Pre všetky pracovné pozície však dnes viac ako inokedy platí slušné a čisté oblečenie, zdôrazňuje Rastislav Klempa. V mnohých firmách majú svoje interné pravidlá, ktoré hovoria, ako by sa mali ich zamestnanci obliekať. Nie je novinkou, keď mladý absolvent hneď nastupuje do významnej pozície. Mal by už vopred rátať s tým, že oblečenie bude preňho takou dôležitou investíciou ako jeho vzdelanie. Oblečenie sa dnes stáva aj vyjadrením lojality k firme.
MUŽ
Účes – Základom je kvalitný strih.
Casual Dress – Súčasťou pracovného šatníka na bežné nosenie sú nohavice, košele (v lete s vyhrnutými rukávmi) či tričko. To musí byť vždy s golierom na gombíky.
Business Dress – Na styk so zákazníkom sa vyžaduje oblek, košeľa a kravata.
Farby – Muži by si mali zvoliť tmavší odtieň (najlepšie šedej farby) a vždy dbať na farebné zladenie všetkých častí oblečenia. Aj drahý oblek sa dá prebiť nevhodnou kravatou.
Obuv – Vyžaduje sa vždy uzatvorená obuv. Pokiaľ zamestnanec prichádza do styku so zákazníkmi, potom vždy spoločenská obuv.
ŽENA
Účes – Základom je kvalitný strih – investícia do dobrého kaderníka sa oplatí.
Make-up – Nemalo by byť veľmi nápadné a výrazné. Vhodný je denný make-up.
Šperky a doplnky – Platí zásada, že menej je niekedy viac. Žiadne nápadné šperky by sa nemali v zamestnaní objaviť, najmä pokiaľ žena pracuje so zákazníkmi. Oplatí sa dávať prednosť tradícií pred módnymi trendmi.
Bežné oblečenie – Nároky na oblečenie zamestnanca bez styku so zákazníkom nie sú také striktné. Žena si môže zvoliť nohavice i sukňu. Jej dĺžka by mala byť ku kolenám. Minisukne nie sú vhodné.
Farby - Nemusí bezpodmienečne ísť o tmavé farby, hoci platí, že sivá je farba diplomatov.
Jana Véghová Národná obroda 26. február 2002